Virsabi divider

Data om nya tunnelbanelinjer presenterade i AR

Köpenhamns tunnelbana använder datavisning i AR för att involvera allmänheten i beslutet om framtida tunnelbanelinjer. AR gör det hanterbart att se mycket data samtidigt

Augmented Reality experience

DSB

Product Showcase

Köpenhamnsborna älskar sin tunnelbana – och den kommer att utvecklas ännu mer. Medan den sista sträckan av M4-banan till Sydhavnen snart är klar för öppning, har förslag på sträckningar av en möjlig M5 lagts ut som offentlig information.

För att engagera allmänheten och uppnå det bästa underlaget för beslutsfattande använder Copenhagen Metro augmented reality för att visualisera informationen och några av de många data som är avgörande för beslutet.

”Byggandet av nya tunnelbanelinjer kräver en överblick över stadens utveckling i förhållande till framtida befolkningsunderlag, möjliga alternativa transportslag, kapacitetsscenarier, budgetar, klimatpåverkan och påverkan på befintlig infrastruktur. Våra medarbetare bearbetar en otrolig mängd data för olika framtidsscenarier och vi vill gärna att denna data presenteras så tydligt som möjligt för allmänheten”, säger Sofie Karen Lindberg, kommunikationschef på Copenhagen Metro.

Åk tvärs över staden i AR

För Köpenhamnsevenemanget Kulturnatt 2022 tog Copenhagen Metro fram en karta över både de befintliga tunnelbanelinjerna och två förslag för M5. Med hjälp av en iPad är det möjligt att se hela kartan på en gång, röra sig i staden och komma nära de enskilda stationerna för att se data om till exempel förväntade startups 2035 och 2050.

Dessutom visar kartan olika kapacitetsscenarier, så det blir möjligt att se belastningen på tunnelbanelinjer med och utan de olika förslagen. Idag är det sträckan mellan Nørreport och Christianshavn som har de största kapacitetsutmaningarna och i utökad verklighet är det lätt att se hur de alternativa förslagen påverkar de mest belastade sträckorna.

Digitalt och modernt

År 2022 är det 20 år sedan de första förarlösa tågen gick runt Köpenhamn. Sedan dess har tunnelbanan bidragit till att ge kollektivtrafiken ett modernt och digitalt uttryck och det är helt naturligt att Copenhagen Metro använder AR för att presentera data på ett nytt och alternativt sätt.

”Det ligger i Copenhagen Metros DNA att ligga i framkant av tekniken. Det gäller i allt från våra förarlösa tåg till våra biljettsystem och vår vardag på kontoret. Så det är helt naturligt att vi även testar nya tekniska möjligheter att presentera data. Här har vårt samarbete med Virsabi varit starkt – det har inte bara handlat om att ta fram en karta i augmented reality, utan om att utveckla ett verktyg för att presentera data som stödjer vårt engagemang av allmänheten”, säger kommunikationschefen.

Ett bra dialogverktyg

På Kulturnatten användes kartan flitigt av både besökare och beslutsfattare. De flesta hade en bra och rolig upplevelse, men meningen från Copenhagen Metro är inte bara att underhålla.

”Vi upplever förstås en viss entusiasm över att se metrokartan presenterad på ett nytt sätt, men framför allt har kartan utvecklats som ett dialogverktyg, eftersom användarna kan se de stora mängderna data som presenteras mer sammanhängande än om de hade att bläddra runt bland informationen på en datorskärm. Det är ett bra sätt att presentera mycket av den data vi redan har och det ger några bra samtal om framtida val och bortval”, säger Sofie Karen Lindberg.