DRinVET – Basen för färdighetsträning över hela Europa med AR, VR och MR
DRinVET = Digital Reality in Vocational Education and Training
Genom projektet DRinVET har Virsabi ingått i en paneuropeisk grupp av företag och institutioner som har skapat ett ramverk för att främja digitala verklighetsteknologier inom utbildning, särskilt inom yrkesutbildning (VET).
Projektet har avslutats med ett antal konkreta resultat som kommer att hjälpa lärare och tränare att använda Virtuell Reality, Augmented Reality och Mixed Reality i sin utbildning.
XR Experience
DRinVET
Skills training
Resultaten
På projektets hemsida kan du hitta en sammanställning av sex resultat från projektet.
Vi vill lyfta fram:
- Handboken för lärare och utbildare som guidar dig hela vägen från idé till genomförande.
- Pedagogiska riktlinjer som innehåller information till lärare om hur man använder verktygen.
- Bästa praxis – en samling exempel på bästa praxis från projektpartnerna. En blandning av dokument, presentationer och videor.
VAD:
DRinVET är ett projekt som syftar till att skapa verktyg i Digital Reality (Virtual, Augmented, Mixed Reality) för att hjälpa lärare och utbildare att anpassa sig till den nya digitala miljön, särskilt påkallad av COVID-19.
Projektet är ett samarbete mellan offentliga skolor och institutioner och privata företag från sju olika europeiska länder. De primära målgrupperna är lärare, utbildare, studenter och praktikanter vid yrkesskolor och vuxenutbildning i Europa.
De viktigaste resultaten är nya riktlinjer och metoder för användningen av digitala verklighetsverktyg som kommer att höja kompetensen hos lärare och utbildare.
VARFÖR:
Det råder ingen tvekan om att VR, AR och MR har stor potential inom träning och utbildning. Men det finns fortfarande inträdesbarriärer för skolor, lärare och institutioner och detta projekt hjälper dem att övervinna några av dessa hinder.
Målen med projektet är:
- Främja digitala teknik (AR, VR, MR och XR) inom utbildning, särskilt inom yrkesutbildning (VET).
- Främja tillämpningen av simulatorer i lärande och färdighetsträning inom yrkesutbildning.
- Främja ett konstruktivt och sammarbetsmässigt förhållningssätt i undervisningsprocessen.
HUR:
DRinVET har nio projektpartners från sju europeiska länder (Kroatien, Danmark, Belgien, Rumänien, Spanien, Ungern och Schweiz). Partnerna har träffats regelbundet och delat information och bästa praxis. Tillsammans har de tagit fram ett omfattande ramverk för hur man implementerar Digital Reality i yrkesutbildningen.
Projektet samfinansieras av Europeiska unionens Erasmus+program.
Projektet involverar 7 partners och 2 associerade partners:
- STRUKA (koordinator)
- Industri- och handelsskola Slavonski Brod (IOS)
- Virsabi
- European Federation for Welding, Joining and Cutting (EWF)
- Universitatea Din Craiova (UCV)
- Augmented Training Service (ATS)
- Lär dig Virtual Europe Kft. (LVE)
- SVSXASS (associerad partner)
- German Welding Society (DVS)
Alla partners har olika profiler och kompetenser inom DR-området. Kopplad till Association for the Promotion of Vocational Training and Higher Education som alla är erfarna användare av DR-verktyget, företag som producerar simulatorer baserade på DR-teknologier och en utvecklingsbyrå för virtuell verklighet.