Jabra snabbar upp onboarding med träning i VR
De vänliga människorna på Jabras kundtjänst vet hur man kopplar ihop mer än företaget och kunderna. De vet också hur man ansluter kablar och ledningar till ett nästan obegränsat antal högkvalitativa, tekniska ljudprodukter. Utbildning i VR påskyndar introduktionsprocessen och skapar engagemang bland medarbetarna.
Virtual Reality-träning
Jabra
Utbildning & Onboarding
Verkligt värde med virtuella upplevelser
Medan de flesta konsumentinriktade produkter från Jabra är plug-and-play, skapar några av de mer avancerade ljudprodukterna för företag ibland mindre utmaningar innan kunderna njuter av bra ljud. Det är då du ringer kundtjänst.
Alla inom kundtjänst behöver kunna hjälpa kunden eller den lokala teknikern att få igång produkten på kort tid. För att säkerställa att alla har rätt kunskap rullar Jabra nu ut ett nytt inlärningsprogram som använder virtuell verklighet.
Innan nyanställda kommer in i klassrummet för utbildning är de utrustade med ett VR-headset. I headsetet introduceras de till sex av de mest använda produkterna från Jabra och går igenom de olika faserna för att installera produkterna korrekt.
”Med utbildning i VR drar vi nytta av våra medarbetares nya kunskap innan vi påbörjar den fysiska träningskursen. På så sätt har de alla en grundläggande förståelse för hur våra produkter ser ut, hur man installerar dem och hur man övervinner de vanligaste utmaningarna.” säger Claus Holmbeck Madsen, Senior Product Knowledge & Learning Officer i Jabra.
Mer engagerande än e-learning
Inför VR-utbildningen har Jabra använt olika varianter av e-learning. Att ersätta e-learning med träning i VR har en rad fördelar.
”VR är mycket mer engagerande för medarbetarna. För de flesta är detta fortfarande ny teknik som gör upplevelsen underhållande och engagerande i sig själv. Och som ett läromedel har det flera fördelar jämfört med traditionellt e-lärande. Först och främst blir folk inte störda. När du väl sätter på dig VR-headsetet är du engagerad i Jabra-universumet och förblir oavbruten. Man ser också produkterna i 3D och interagerar med dem med händerna, vilket påskyndar inlärningsprocessen”, säger han.
Som en del av VR-inlärningsupplevelsen måste de anställda på Jabra ansluta olika enheter med rätt kablar. Virsabi har utvecklat upplevelsen på ett sådant sätt att medarbetarna måste plocka upp rätt kablar och ansluta dem till rätt portar med händerna.
Snabbare onboarding
Att installera hårdvara i virtuell verklighet kommer givetvis inte att ge de anställda exakt samma känsla som att ha de fysiska produkterna i handen. Men eftersom du blir så uppslukad av upplevelsen när du väl bär VR-headsetet, är Claus Holmbeck Madsen säker på att anställda kommer att ha lättare att komma ihåg de olika produkterna än om de bara hade sett dem på en platt skärm. Utöver det är träningen bara en del av upplevelsen.
”Det kommer också att vara en del av vår onboardingprocess. Att låta alla ha fysisk tillgång till alla våra produkter skulle vara en logistisk utmaning, men här kan vi hoppa över några steg och se till att alla blir bekanta med de viktigaste produkterna. Till en början har upplevelsen sex produkter, men vi kan enkelt uppdatera applikationen på distans och lägga till nya produkter och funktioner till headset på alla platser. Det kommer att vara en del av vår introduktionsprocess och snabba upp tiden det tar för nya medarbetare att bli bekanta med Jabra.” säger han.