Maersk beteendeträning i virtuell verklighet
Med en utbildningsupplevelse i virtuell verklighet testar Maersk och Maersk Training möjligheten att förbättra kvaliteten på säkerhetsutbildningen för fartygsbefäl.
Träning med Virtual Reality
Maersk
Säkerhetsutbildning
Allt handlar om säkerhet
Säkerhet är en viktig aspekt när det gäller utbildning av fartygsbefäl i Maersk. Arbetet ombord på en containerfartyg innebär många säkerhetskritiska uppgifter och därför är det viktigt att kunna förutse, övervaka, navigera i och lära av komplexa och ofta oförutsägbara situationer.
På Maersk Training går hundratals fartygsbefäl varje år igenom utbildning för att utveckla dessa kompetenser. De går igenom olika övningar i 360-graderssimulatorer, lär sig om säkerhetsbeteende och får feedback om sin egen utvecklingspotential.
Vi hjälpte Maersk och Maersk Training att undersöka om de kunde använda virtuell verklighet (VR) för att bli ännu bättre att träna säkerhetsbeteende och uppmärksamhet i kritiska situationer till sjöss. Vi utvecklar Maersk Building Capacity – en uppslukande träningsupplevelse i VR – som tränar fartygsbefäl i att förutsäga, övervaka och agera på farosignaler under förtöjning, vilket är en komplex och varierad uppgift ombord på ett fartyg.
Långsiktiga fördelar
Maersk Trainings förhoppning är att projektet ska klargöra hur de kan dra nytta av att arbeta med VR i personalutbildning:
”Om det visar sig att vi kan använda VR för att bli ännu bättre på att träna säkerhetsbeteende och uppmärksamhet kan det vara ett idealiskt komplement till traditionella träningsmetoder såväl som ett sätt att nå fler officerare.” säger Per Larsen, Operations Manager på Maersk Training.
Med utbildning i VR kan Maersk besluta en mer enhetlig utbildning i olika säkerhetskritiska uppgifter ombord på ett fartyg. Och det finns både tid och pengar att spara. En stor del av kostnaden för traditionell utbildning är kostnader för resor, logistik, logi och förlorad tid från arbetet. Dessa utgifter kan VR potentiellt hjälpa till att minimera, utan att kompromissa med inlärningskvaliteten.
”Utbildning genom VR är ett kostnadseffektivt alternativ till traditionell kompetensutveckling av medarbetare. De anställda behöver inte transporteras till ett simuleringscenter i land. Istället kan de träna precis där de redan är. På så sätt sker utbildningen i en autentisk inlärningsmiljö, vilket ger sjöfolkets rätt förutsättningar att använda sina nya kompetenser för att omedelbart upptäcka säkerhetskritiska situationer.” säger Christian Schrøder, strategisk rådgivare på Virsabi.
Fartygsofficerare upplever saker själva
Målet är att utbildningen ska stödja fartygets befäls kompetensutveckling i säkerhetskritiska situationer. Syftet är att utveckla och växa förmågan att agera säkert under varierande förhållanden. För det är VR ett starkt verktyg. Framöver, genom simulering av omgivningar och scenarier, kan fartygsbefäl utbildas i många olika säkerhetskritiska uppgifter som det inte skulle vara möjligt att träna i verkligheten.
”Vår hypotes är att VR bland annat kan bidra till att skapa ett ”tryggt” utrymme där medarbetare kan träna dynamisk riskhantering i komplexa arbetssituationer. Och att det realistiska uppslukande värdet som VR skapar kan göra övergången från lärande till verklighet smidigare.” säger Jeanette Aliaj Juul Jakobsen, beteendedesigner på Maersk.
Maersk Building Capacity bygger på upplevelsebaserat lärande – att människor lär sig utifrån erfarenheter de gör. Därför måste vi interagera med det vi vill lära oss.
Vi placerar fartygets officer i ett scenario på ett dockningsfartyg. Här instrueras hen av befälhavaren och ska iaktta förhållanden och omgivning för att reagera i tid genom radiokommunikation och kommunikation med direkt kollegor på däck och på kajen. Vi har varit särskilt noga med att göra interaktioner så realistiska som möjligt för att få miljön och scenarierna att spegla verkligheten.
Till exempel måste fartygets befäl märka ändrade väderförhållanden som ökade vind. De måste kunna förutse att det kan resultera i en ökad spänning av trossar som potentiellt kan brista. En brusten tross är ett säkerhetshot och fartygets befäl måste därför justera trossarna för att säkerställa att de inte spricker. De måste också se till att deras anställda är ur vägen för att förhindra olyckor om detta ändå sker.
Fokusera på användarens behov och verklighet
För närvarande befinner sig projektet på prototypstadiet. Vi besökte nyligen Maersk och gav deras anställda chansen att komma förbi och testa VR-upplevelsen.
”Träningsupplevelsen var mycket imponerande och realistisk. Både omgivningen och ordningen på det du upplever är i linje med den verklighet du upplever ombord på fartyget. Och det är ett nytt och intressant sätt att träna som fångar din uppmärksamhet,” säger Søren Thuen, chef för Nautical and Marine Compliance på Maersk.
Projektet är ett samarbete mellan Maersk, Maersk Training, Köpenhamns universitet och Virsabi som finansierades av Energy Innovation Cluster.
Projektstatus
Maersk Building Capacity är ett projekt som har gett oss chansen att använda många olika kompetenser. Både programmerare, en 3D-modellerare, en animatör, psykologer, designers och en projektledare har bidragit till utvecklingen av träningsupplevelsen.
Teamet har samarbetat i processen som började med en 4-dagars workshop med Maersk Training och några av fartygets officerare som skulle bli slutanvändarna.
”Det var viktigt för oss att få en förståelse för vad slutanvändaren faktiskt behöver istället för att bara börja arbeta med det vi tror att de behöver. Och vi har hållit kontakten med slutanvändaren genom att testa med fartygets officerare på Maersk Training varannan månad så att vi alltid visste vad som behövdes justeras för att skapa bästa möjliga träningsupplevelse.” säger Mathias Munk Ulrich, XR-utvecklare på Virsabi.
Och precis det – att skapa den bästa möjliga träningsupplevelsen – är något som Virsabis team har lagt ner mycket arbete på:
”Vi har gjort en stor ansträngning för att få upplevelsen att överensstämma med officerarnas verklighet på fartyget. Till exempel i vårt arbete med att simulera trossarna så att de rör sig som de gör i verkligheten och hur man undviker och skyddar sig mot störande element. Allt som fartygets officerare ser i VR-upplevelsen är saker de känner till från verkligheten. Så istället för textblock som kräver att användaren trycker på A eller B, har vi skapat en walkie talkie som används för att göra val. Sådana detaljer upprätthåller illusionen om att scenariot är verkligt och de bidrar till att förbättra fartygets officerare med utbildningen.” säger Mathias Munk Ulrik.