Virsabi divider

RealWear-headset är nu en integrerad del av Nærenergis verktygslåda

I snart ett år har Nærenergi använt AR för installation, uppstart och service av biogastankstationer. Med RealWear är det snabbt och enkelt att komma igång och fördelarna är mindre resande, bättre samarbete och ökad medarbetarnöjdhet.

RealWear & HoloLens

Nærenergi

Förbättrad arbetseffektivitet

Globalt samarbete i realtid

Nærenergi levererar biogastankningssystem för bussar och lastbilar. Företaget tog nyligen i drift en ny anläggning för att tanka sopbilar i Jönköping, Sverige, och det var ett utmärkt exempel på hur augmented reality kan främja globalt samarbete i en tid som står inför reserestriktioner på grund av covid.

En lokal svensk elektriker och en lokal svensk kompressorexpert anlitades på konsultbasis i Jönköping. De var utrustade med ett RealWear-headset med inbyggd kamera. Kameran fångade deras synfält och delade videon i ett Teams-möte. Medverkande var också personer från Nærenergi i Danmark, leverantören av kompressorn från Sydkorea och programmeraren av styrsystemet från Italien.

”RealWear har sedan några månader tillbaka varit ett standardverktyg när vi sätter anläggningar i drift, men det här var första gången vi gjorde en fullständig fjärrstart. RealWear är ett superverktyg, både för att teknikern har händerna fria, röstkommandona är enkla och faktiskt fungerar, och det är ATEX-certifierat, så vi kan använda det i områden med explosionsrisk”, säger Jacon Himmelstriup, VD på Närenergi.

Bättre byggmöten

RealWear hjälper inte bara Nærenergi under de speciella dagarna när nya anläggningar tas i drift. Även i de vanliga affärskontakterna finns det många situationer där headsetet hjälper till att dela kunskap över avstånd. Till exempel i de veckovisa byggmötena under uppförandet av nya anläggningar.

”Vanligtvis börjar ett byggmöte med en halvtimmes rundvandring på platsen. De individer som inte hade möjlighet att vara fysiskt närvarande den dagen skulle sedan gå med via Teams en halvtimme senare. Nu har personalen lokalt på plats headsetet på och sedan kan alla följa med på Teams från start. Även här är RealWear en riktigt bra produkt eftersom den har en väl fungerande ljuddämpning – vi kan känna att den är gjord för att användas i en tuff miljö”, säger Jacob Himmelstrup.

Erfarenheten är att en tur på plats med RealWear ger betydligt mer närvaro än om samma tur filmades med en mobiltelefon. På rundturen tas bilder vanligtvis och delas sedan i en mapp som dokumentation. Med RealWear är det möjligt att spela in både bilder och video med ett enkelt röstkommando och spara dem direkt i rätt enhet.

Motiverar servicepersonalen

En viktig del av Nærenergis affärsidé är att ingå avtal med lokala, oberoende servicemontörer och låta dem utföra så många service- och underhållsuppgifter som möjligt för Nærenergis räkning. För att den affärsmodellen ska fungera optimalt måste Nærenergi kunna attrahera de bästa och mest lojala montörerna och även här spelar användandet av augmented reality roll.

”Vi har en tydlig outsourcing-strategi och en del av den är att vi ger montörer en serviceverktygslåda, där dessa glasögon ingår. Glasögonen är en del av den service vi tillhandahåller montörerna och genom headsetet har de enkel och snabb tillgång till någon av våra specialister om de stöter på en utmaning på området. I kombination med saker som blixtsnabb leverans av reservdelar tror vi att detta bidrar till att göra oss till en attraktiv partner, så att vi kan attrahera de skickligaste montörerna”, säger han.

Se till att ha ordentliga Teams-konton och bra internet

Nærenergi har experimenterat med både RealWear och HoloLens och har hittills bestämt sig för RealWear. Den har färre funktioner men är väldigt snabb att komma igång med och lämpar sig väl för uppgifter i en tuff miljö. De övergripande fördelarna med att dela synfält, tala, arbeta och ha händerna fria är desamma på båda headseten.

Genom att testa båda headseten kan Nærenergi också förmedla lärande till andra som vill dra nytta av digitalt samarbete genom augmented reality.

”Det var några väldigt praktiska saker vi bara var tvungna att ta reda på och här har vi haft bra sparring av Virsabi hela tiden. Först och främst måste vi hålla reda på våra Teams-konton. I början använde vi våra personliga konton och det blir en röra när man glömmer att logga ut och sedan skickar headsetet vidare. Och så ska man förstås se till att det finns stabil internetuppkoppling på platsen. Med det löst, fungerar det bara”, säger Jacob Himmelstrup.