Upplev Felix Baumgartners hopp från stratosfären i VR
Felix Baumgartners otroliga bedrift att hoppa in i stratosfären från en heliumballong är nu tillgänglig för alla att prova i en Hyper Reality-upplevelse. Upplevelsen är öppen för besökare på Red Bull Media World i det schweiziska transportmuseet i Lucerne.
Hyper Reality Experience
Red Bull Experience
Adrenalinrush
Hur vi hoppade från Virtual till Hyper Reality
Mer än 12 miljoner människor tittade på när Felix Baumgartner hoppade in i stratosfären den 14 oktober 2012. Nu kan gäster på Red Bull Media World komma nära upplevelsen och prova Baumgartners hopp i en hisnande Hyper Reality-upplevelse.
Virsabi har utvecklat en installation som tar användarna genom sex filmiska och uppslukande scener och ger människor en så omfattande känsla som möjligt av vad Baumgartner själv gick igenom.
Beväpnad med ett par Virtual Reality-glasögon, en Hyper Reality Chair, en MIDI-kontrollerad fläkt och två lägen för haptisk feedback, blir publiken helt uppslukad som om de vore på plats i kapseln.
Du går in i hangaren för förberedelse, du är med Baumgartner i kapseln, du står i dörren redo att hoppa och du flyger bredvid honom när ni två faller mot jorden med en häpnadsväckande hastighet av 1 357,64 km/h innan han släpper ut sin fallskärm.
Att följa med och styra med gester
Upplevelse genom detaljerad, avancerad 3D-grafik levererad med kraften från Unreal Engine samt med rumsligt 3D-ljud, för människor omedelbart in i hoppets historia och drama.
För att göra upplevelsen interaktiv kombinerade vi Oculus Rift-headsetet med en Leap Motion-sensor som möjliggör rörelsespårning av användarnas händer och tillåter gester. Inga fysiska handkontroller behövs, eftersom rörelsespåraren känner igen dina händer, som blir rymddräktsklädda, för att kunna röra sig runt i kapseln och aktivera virtuella knappar för att aktivera funktioner.
En multisensorisk upplevelse
Den specialdesignade stolen har en Buttkicker-givare under sätet och lyfter resan från en visuell till en multisensorisk upplevelse. Den är utrustad med haptiklägen som kompletterar ljudet och bilderna.
Dessutom låter en kraftfull fläkt ovanför dig känna vibrationen från Felix kapsel såväl som vinden i håret när han hoppar.
Flytta gränser och gör det omöjliga
Med det här projektet inspirerades vi av den otroliga bedriften som Felix Baumgartner uppnådde i Red Bull Stratos-projektet. Om han och hans team kunde gå utöver vad som var möjligt, så kunde vi också det!
Med passion och beslutsamhet drev vi tekniken så långt vi kunde och strävade efter att göra denna VR-upplevelse lika minnesvärd som att se Baumgartner hoppa 2012.
Sammanfattning
- Stratos VR Experience kombinerar avancerad grafik och rumsligt 3D-ljud med gester och två lägen för haptisk feedback.
- Stolen är specialtillverkad, väger några hundra kilo och kräver bara en vanlig väggkontakt. Buttkicker-enheten i stolen förvandlar lågfrekvent ljud till vibrationer med en styrka och frekvens som matchar basen.
- Detaljerad 3D-grafik levereras med kraften i Unreal Engine.
- Erfarenheten använder Resonance Audio-plugin för att möjliggöra spatialisering av ljudkällorna samt simulering av akustik.
- Fläkten som simulerar luftflödet styrs genom Unreals MIDI-plugin.
- Upplevelsen återställs automatiskt mellan varje åktur och upptäcker när Oculus Rift inte har använts på en kort stund.