Från vår studio i Köpenhamn,
utforskar vi skärningspunkten mellan kreativitet och teknologi.
Om Virsabi
Virsabi är ett Köpenhamnsbaserat konsult- och mjukvaruutvecklingsföretag med fokus på XR-teknologier.
Vi ger företag råd om affärspotentialen med XR, och vi utvecklar innehåll för virtuell reality, augmented reality, mixed reality och spatial computing.
Vi är ett team av kreativa och strategiska hjärnor, mjukvaruutvecklare, animatörer och ljudspecialister. Tillsammans skapar vi virtuella, augented och spatial upplevelser för ledande företag över hela Europa.
Våra kunder använder vår mjukvara för utbildning och onboarding, industriell optimering, marknadsföring och e-handel, brand engagemang och underhållning.
Människor före tekniken
Arbeta med människor du gillar. De orden pryder en stor affisch på en av våra väggar och är ett av de motton som Virsabi grundades på av Michael Harboe 2017.
Vi strävar efter att skapa en atmosfär där människor känner sig fria och välkomna – oavsett var de kommer ifrån, hur de ser ut eller vem de älskar. Det börjar med arbetsvillkoren för våra anställda. Vi tror starkt på kraften i hybridarbete, och våra medarbetare har friheten att arbeta hemifrån så mycket de vill.
Istället för ett traditionellt kontor valde vi att skapa ett klubbhus med många bekväma soffor och en atmosfär som gör det lockande att komma och träffa kollegorna.
Den positiva stämningen smittar av sig på våra kunder. Faktum är att några av dem till och med använder våra lokaler för att hålla sina egna möten.
Vi utvecklar teknik, men alltid med människan i fokus. För oss kommer människor alltid först.
VIRSABI HOUSE VALUES
1. DO MEANINGFUL THINGS
2. WORK WITH PEOPLE YOU LIKE
3. WIN TOGEATHER
4. GET SHIT DONE
5. STAY CURIOUS
6. MAKE EVERYONE MATTER
7. CARE FOR OUR PLANET
8. WHO SAYS YOU CAN’T FLY
VIRSABI HOUSE VALUES
1. DO MEANINGFUL THINGS
2. WORK WITH PEOPLE YOU LIKE
3. WIN TOGETHER
4. GET SHIT DONE
5. STAY CURIOUS
6. MAKE EVERYONE MATTER
7. CARE FOR OUR PLANET
8. WHO SAYS YOU CAN’T FLY
Virsabis historia
Senaste projekt och framtidsplaner
I vårt nya klubbhus levererade Virsabi projekt till Normal, VELUX, Red Bull och Carlsberg, vilket satte nya standarder för kundengagemang och fördjupad utbildning. Företaget har också utvecklat lösningar för sjöfarts- och läkemedelsindustrin.
Virsabi fortsätter att leda utvecklingen av uppslukande teknologier och hjälper kunder att lyckas med kreativa och värdeskapande lösningar inom virtuell, förstärkt och blandad verklighet. Metaverse är på väg, Spatial Computing som lanserats av Apple utvecklas genom Apple Vision Pro, och Microsoft Mesh öppnar nya möjligheter för oss att skapa 3D-utrymmen för möten och kundpresentationer.
Våra partnerskap med Meta, Microsoft, Apple, RealWear och Immerse.io tar oss till nya spännande utmaningar – äventyr som kräver att vi utökar vårt drömlag. Hör av dig om du vill vara en del av resan!
Klubbhuset
År 2022, efter Covid, beslutade Virsabi att skapa ett klubbhus istället för en vanlig kontorsyta. Platsen hittades i Odd Fellow Mansion i Bredgade i Köpenhamn. Företaget anställde också sin första Happiness Officer för att skapa glädje för alla anställda. Knauf, Life Fonden och Semco Maritime var med under denna period, och även Finansforbundet och IDA satte nya riktningar för träning av mjuka färdigheter med hjälp av fördjupad utbildning i virtuell reality.
Anpassning til Covid
Under covid-pandemin tvingades Virsabi att anpassa sig och tänka kreativt för att hålla företaget på fötter. Företaget gjorde stora investeringar och öppnade den första virtuella produktionsstudion i norra Europa, vilket möjliggjorde avancerade videoproduktioner och livestreaming. Under denna period valde Jabra, Metro, Louis Poulsen, Pfizer, KVIK och DFDS återigen att använda Virsabis tjänster.
Stora projekt och partnerskabp
Virsabi vann ett omfattande ramavtal med DSB – Danish Railroads – och sysselsatte ett stort team i fyra år med att leverera projekt inom HR, onboarding, säkerhet, marknadsföring, kundupplevelser, konflikthantering, fjärrsupport och serviceunderhåll.
Företaget flyttade också in som ”roomies” med Kruso och Airtame på hamnsidan i det historiska flotthuset Kuglegården.
Bland de nya kunder som anslöt sig under året fanns Radiometer, Maersk och Biogen.
Tillväxt och Expansion
När Virsabi växte behövde företaget en ny plats och flyttade till Ved Vesterport-byggnaden i centrala Köpenhamn. Under denna period levererade Virsabi projekt till FLSchmidt, Jabra och Red Bull, vilket satte nya standarder för tekniken.
Tidiga projekt
Virsabis första stora genombrottsprojekt inkluderade ett introduktionsprogram för IKEA-anställda och en Augmented Reality-app för det världsberömda lampdesignföretaget Louis Poulsen. Företaget samarbetade även med Bang & Olufsen för att marknadsföra företagets nya Bluetooth-hörlurar.
Starten
Virsabi grundades av Michael Harboe som ett källarprojekt med kärnidén att starta ett företag inom ny tech med en tydlig inriktning för alla inblandade. Företaget hette ursprungligen VirtualUs, men namnet ändrades snart på grund av uttalsproblem. Du kan läsa hela historien om Virsabi-namnet nedan.
Historien bakom vårt namn
I början kallade vi oss Virtualus, eftersom vi ville att vårt namn skulle spegla vår fokus på laganda. Men Virtualus visade sig vara för svårt att uttala.
Kort därefter körde vår grundare Michael Harboe runt i sin bil med sin äldsta son. De ropade ut olika namn som började med ”virtuella” – för ett bra företagsnamn är ett som du kan ropa ut högt!
När de passerade en sushirestaurang och ropade det ena ordet efter det andra, skrek någon ”wasabi”. Wasabi ändrades till Virsabi – ett namn som för oss symboliserar styrka, delikatess, krydda och unikhet.
Vår logotyp var ursprungligen tänkt att föreställa ett par virtual reality-glasögon. Men i vår bransch förändras headsetens design snabbt och logotypen skulle snart bli föråldrad. Istället skapade vi en 3D-modell inspirerad av ”V” i Virsabi – med gröna nyanser som påminner om wasabis färg.