Virsabi divider

Spatial Computing

Med lanseringen av Apple Vision Pro lägger vi till termen spatial computing till vårt tekniska ordförråd.

Men vad är spatial computing, och hur skiljer det sig från virtual, augmented, och mixed reality?

Vad är spatial computing?

Spatial computing är en term som beskriver teknik som integrerar digitala och fysiska världar, vilket gör det möjligt för användare att interagera med teknologi på mer uppslukande och naturliga sätt. Det låter användare arbeta med digitalt innehåll samtidigt som de förblir medvetna om sin fysiska omgivning.

Spatial computing bygger till stor del på augmented reality (AR) för att presentera data och fördjupa användarna. AR har funnits i flera år och möjliggör att digitala objekt placeras som ett lager ovanpå den verkliga världen.

När Apple använder termen spatial computing för att beskriva Apple Vision Pro, understryker de att headsetet tar alla funktioner du känner igen från din dator eller smartphone och låter dig interagera med dem i digitala lager i din fysiska omgivning. Detta är en fördjupning av traditionella VR- och AR-upplevelser, där fokus ofta ligger på enstaka digitala objekt.

Ett användningsområde för Vision Pro är dess förmåga att placera flera stora skärmar i din fysiska omgivning. För den som arbetar med många program samtidigt och ständigt växlar mellan överlappande fönster, erbjuder spatial computing en lösning genom att ge nästan obegränsat skärmutrymme. Applikationer kan placeras runt användaren, vilket skapar en smidigare och mer effektiv arbetsdag.

Hur skiljer sig spatial computing från VR?

Spatial computing och VR är närbesläktade koncept, men det finns tydliga skillnader, särskilt i hur användaren interagerar med sin omgivning.

Spatial computing möjliggör interaktion med digitalt innehåll samtidigt som användaren förblir medveten om den verkliga världen. Du ser fortfarande den fysiska omgivningen, men det digitala innehållet smälter samman med den, vilket gör att du kan interagera med båda utan att behöva ta av dig headsetet för att hantera något i verkligheten.

Med Apple Vision Pro blir gränsen mellan de två koncepten ännu mer flexibel, eftersom du kan justera graden av genomskinlighet. På så sätt kan du enkelt växla mellan att se den verkliga världen och att fördjupa dig helt i en virtuell miljö.

Virtual reality (VR), däremot, placerar användaren i en helt omslutande virtuell miljö och isolerar denne från den verkliga världen. Till exempel, i Virsabis ”Pipe Packers” på Meta Quest 3, är du helt skild från verkligheten och kan enbart interagera med det digitala innehållet i den virtuella världen. För att återgå till verkliga aktiviteter behöver du ta av dig headsetet.

Möjliga tillämpningar av spatial computing

När Apple Vision Pro eller framtida versioner av headsetet blir mainstream, kommer nya användningsfall och applikationer att utvecklas.

Grafiken i Apple Vision Pro är exceptionellt skarp och detaljerad. Vi förväntar oss att detta kommer att möjliggöra avancerade samarbetsupplevelser, särskilt för yrkesgrupper som arbetar med 3D-ritningar och modeller.

I dagsläget överlappar många av de applikationer som är kända för rumslig beräkning med de som redan används inom andra XR-tekniker.

Den närmaste tekniken till Spatial Computing är Mixed Reality. Eftersom teknikerna till stor del bygger på samma grunder, kan många av de användningsområden som gäller för blandad verklighet även tillämpas på rumslig interaktion med data, exempelvis:

Fun fact: Spatial Computing-definitionen användes först 1985 – men betydde något annat än vad vi definierar det nu – dagens definition kommer från Simon Greenwolds publikation ”Spatial Computing” som släpptes 2003.

Träning och Onboarding

MR används för att förbättra både träning och onboarding genom att vara mer engagerande, strömlinjeformad och begriplig Ett sådant exempel hittar du här.

Utbildning

Liksom träning och onboarding, förbättrar MR utbildning genom att göra den mer engagerande, strömlinjeformad och begripligDu kan läsa mer om det här.

Sjukvård

Tack vare förbättrad tillgång till information närhelst det behövs kan läkare behandla patienter säkrare och mer effektivt, t.ex. under operationer , vilket minimerar riskerna.

Remote Assistance

Genom bättre beskrivning och visualisering av problemet kan fjärrassistans bli mer exakt. Ett sådant exempel hittar du här.

Arkitektur, design och prototyper

Bättre perspektiv, mer detaljerad presentation och bättre förståelse för hela idén, allt tack vare MR. Du kan läsa mer om det här.

Tillverkning

Tack vare bättre visualisering av vad som måste göras, förbättrat underhåll och felsökning samt bättre tillgång till information förbättrar alla tillverkningsprocesser. Mer om det här.

Detaljhandel

Genom att vara mer engagerande än vanliga former av underhållning kan MR användas som en bättre form av reklam. Ett av sådana fall hittar du här.

Underhållning och spel

Det är det första som kommer att tänka på, och det finns en anledning till det – det är mycket engagerande och uppslukande Här är länken till det tidigare nämnda spelet utvecklat av VirsabiPipe Packer.