Öka effekten av din marknadsföring och försäljning med XR
VR och AR engagerar, förklarar och underhåller på ett sätt som ingen annan teknik kan. Låt dina kunder fördjupa sig i dina produkter med VR, och ge dem möjlighet att placera produkterna i sina egna fysiska miljöer med AR.
Se alla våra projekt relaterade till försäljning och marknadsföring med XR-teknik
Shoppare vill ha upplevelser, inte bara välja mellan produkter på hyllorna – och det gäller både B2B och B2C.
Du kan använda XR-teknologier för att ge människor denna extra upplevelse av ditt varumärke och dina produkter innan de köper. Det är en av anledningarna till att XR är en effektiv teknik för att öka effekten av både marknadsföring och försäljning.
Var du får ut mest av XR i din marknadsförings- och försäljningstratt, beror på vad du säljer och vilka kontaktpunkter du har med dina kunder.
B2C-varumärkesmedvetenhet genom unika upplevelse
Vi har skapat unika VR- och AR-upplevelser för våra kunder som antingen speglar de känslor deras varumärke vill väcka i publiken eller skapar en känslomässig koppling till en specifik produkt.
För Red Bull skapade vi en VR-upplevelse av klippdykning, där tusentals människor har fått uppleva adrenalinkicken av att stå redo att dyka från en plattform 27 meter över vattnet. En upplevelse som för alltid kommer att förknippas med de extrema sporter som är centrala för Red Bull-varumärket.
För Bang & Olufsen producerade vi en 360-gradersvideo med den danska sångerskan Oh Land. Denna exklusiva konsert var endast tillgänglig i Bang & Olufsens butiker, där användarna fick uppleva showen med nya hörlurar som lanserades.
För Louis Poulsen utvecklade vi en app som gör det möjligt för användare att använda AR för att placera vackra designlampor i sina egna hem. När du väl har sett en av dessa klassiska lampor hänga ovanför ditt matbord är det svårt att motstå frestelsen att konvertera den till en verklig lampa. Läs om detta case här.
B2C-försäljning med WebAR
Augmented Reality ökar konverteringsfrekvensen inom e-handel med så mycket som 90 % enligt Shopify.
Vi kan göra 3D-modeller av dina produkter tillgängliga som AR-modeller direkt från webbläsaren. Vi kallar detta WebAR.
Istället för att bara visa en bild av din produkt kan köparen få modellen att dyka upp i full storlek som en 3D-modell integrerad i deras verklighet. Modellen kan vridas och vändas, och upplevas från alla vinklar – eller om det är en möbel, kan köparen prova att placera den i sitt hem, välja material och se om den passar. Läs mer och testa själv denna lösning här.
B2B-försäljning med VR och AR
Inom B2B kan försäljning vara en längre process, där du ofta behöver bygga upp förtroende och skapa en relation över tid.
Det kan också vara svårt att visa upp dina produkter om de är mycket stora, inte är färdiga eller är placerade på avlägsna eller otillgängliga platser.
VR är ett kraftfullt verktyg för detta också. För vissa kunder har vi byggt hela fabriker och offshoreplattformar där de kan ta in sina kunder för säljmöten i VR. Vi gör dessa miljöer tillgängliga i Microsoft Mesh – 3D-versionen av Teams – där du faktiskt kan ha ett möte med dina kunder, gå runt i VR och inspektera produkterna. Det är mycket kraftfullt och betydligt mer engagerande och minnesvärt än att visa specifikationerna i en PowerPoint-presentation.
AR är också ett mycket effektivt verktyg för försäljning och marknadsföring inom B2B. Vi har utvecklat applikationer för företag inom laboratorieutrustning, byggmaterial, möbler, m m där du kan skanna ett rum med din mobil eller surfplatta, komplett med mått för att sedan lägga till produkter att visualisera i detta rum. Därefter kan du via en knapptryckning få en offert till kunden eller skapa en inventeringslista att träffas och diskutera runt.
AR låter dina kunder se och interagera med en 3D-modell av din produkt och vidare uppleva den i deras egen miljö. 3D-modeller i AR kan vara så exakta att det kan vara näst intill omöjligt att se skillnad på en skärmbild från din telefon med AR-modellen placerad i rummet och ett foto av den verkliga produkten på samma plats.