Carlsberg ökar försäljningsvolym och värde med VR

Carlsberg höjer ribban för utbildning av servicepersonal hos alla sina on-trade-kunder med vad som – probably – är den mest skalbara VR-träningslösningen som någonsin utvecklats.

Carlsbergs nya VR-träningslösning frigör tid för deras kunder, höjer servicenivån hos kundernas personal och ökar försäljningsvolym och värde.

Carlsberg och Virsabi samarbetade från idé till affärsmodell, utveckling och utrullning till kunder. Lösningen är tillgänglig för verksamheter som barer, restauranger och hotell i hela Danmark.

Virtual Reality-träning

Varumärkesupplevelse

Stärka mjuka färdigheter i VR

VARFÖR: Snabb väg till bättre service från försäljningspersonal

I många år har barer och restauranger upplevt en betydande försäljningsökning efter ett besök från en Carlsberg-representant som genomfört försäljningsutbildning. Tyvärr finns det naturliga begränsningar i hur många verksamheter som kan besökas varje år och på grund av hög personalomsättning i många barer förlorar träningen sin effekt över tid.

När som helst, var som helst: Med Carlsberg THE EXPERIENCE, en VR-träningslösning utvecklad i nära samarbete mellan Carlsberg och Virsabi, kan träningen skalas till nästan obegränsat många barer och restauranger varje år.

Barer och restauranger behöver inte längre samla all personal vid en specifik tid och plats. I teorin kan en nyanställd komma in från gatan, tillbringa 10 minuter med ett VR-headset och vara redo att servera en perfekt upphälld öl.

Ökad volym: Självklart är det övergripande målet med Carlsberg THE EXPERIENCE att sälja mer Carlsberg-öl. Men alla steg på vägen mot detta slutmål gynnar både barer och restauranger samt alla människor runt om i världen som uppskattar en perfekt upphälld öl.

Den perfekta serviceupplevelsen: Som kunder kommer vi att möta personal med bredare kunskap om öl som kan guida oss till den bästa dryckesupplevelsen, samt personal som kan hälla upp ölen perfekt. Framtida rekommendationer och serveringar kan förväntas levereras med samma respekt som ett fint glas vin.

Barer och restauranger får bättre utbildad personal som kan merförsälja och korsförsälja, och som har all kunskap och självförtroende som krävs för att föra djupare samtal om olika ölsorter – för att matcha maten eller den enskilde gästens smakpreferenser.

Flexibel utbildning: Barer och restauranger kan frigöra tid för att låta personalen träna enligt ett flexibelt schema, säkerställa att alla anställda får samma utbildning och stärka lagandan med denna engagerande och motiverande träningsform som innehåller element av immersiv gamification.

HUR: Enkel distribution, flexibel utbildning

Carlsbergs on-trade-kunder kan välja att köpa egna headset och ha THE EXPERIENCE installerad och redo att erbjuda träning till vilken anställd som helst, när som helst. Alternativt kan de beställa ett träningskit från Carlsbergs onlineplattform och få det levererat som VR-in-a-box.

Det senare alternativet inkluderar instruktioner och förslag på inledande och avslutande aktiviteter för att skapa engagerande och motiverande teamutbildningar.

Med båda alternativen är träningen enkel att anpassa till ett hektiskt schema, antingen som ett team-event eller som individuell träning när personalen behöver det.

VAD: Engagerande moduler som täcker olika ämnen

När anställda sätter på sig VR-headsetet kliver de in i ett Carlsberg-universum med stark varumärkesprofil. Här kan de välja mellan olika moduler som erbjuder olika lärdomar.

Första modulen – The Perfect Pour
Den första modulen vi levererade heter The Perfect Pour. Här lär sig personalen att hälla upp en craft beer till perfektion: hur man kontrollerar att glaset är rent, hur man hanterar tappkranen korrekt, den perfekta vinkeln på glaset och några andra knep som gör stor skillnad.

Med fysisk interaktion och en fullständig imitation av de faktiska rörelserna lär de sig att hälla upp öl. Både öl och skum beter sig precis som i en riktig bar, och efter några träningsomgångar börjar gamification-delen. Nu måste användaren hälla fem perfekta öl inom en given tidsram. Efter denna upplevelse har alla haft en rolig stund och är redo att servera den perfekta ölen.

”Det är en gåva till hela branschen.”
Detta var den första feedbacken vi fick från en framstående restaurangchef i Köpenhamn när vi visade dem prototypen. För om du tror att det är enkelt att hälla upp en perfekt öl, kommer du att bli förvånad över hur ofta bartenders gör till och med hygieniska misstag, när du vet hur en öl egentligen ska serveras. Och eftersom lärdomar i VR fastnar bättre i vårt minne än de flesta andra typer av utbildning, kommer Carlsberg THE EXPERIENCE att öka nivån till bättre öl för oss alla.

Andra modulen – The Art of Beer Brewing

Detaljerna kring den andra modulen, The Art of Beer Brewing, kommer snart att släppas. Men var säker på att när modulen är genomförd kommer personalen att kunna guida alla gäster med kunskap och berättelser som skapar respekt för ölen – och kanske inspirera dem att prova nya och spännande brygder.

Varför VR 

Carlsberg letade efter en ny och mer skalbar utbildningslösning.

Då endast en Carlsberg-supervisor kan besöka en plats åt gången, kan flera VR-headset distribueras till flera platser samtidigt.

Med traditionella inlärningsmetoder tenderar människor att glömma vad de har lärt sig. Träning i VR har visat att deltagarna är:

  • Mer fokuserade
  • Skapar en starkare emotionell koppling till det de lär sig
  • Kommer ihåg lärdomarna bättre
  • Mer självsäkra i att utföra det de just har lärt sig

För barer och restauranger innebär träning i VR med Carlsberg THE EXPERIENCE mindre tid och pengar spenderade på personalutbildning, vilket leder till ökad volym och värde.

Virsabis roll i Carlsberg THE EXPERIENCE

Virsabi hjälpte Carlsberg att identifiera potentialen i VR-träning och definiera affärs-caset. Vi utvecklade viktiga mål för Carlsberg och on-trade-kunderna och, efter en omfattande idéfas, fokuserade vi på de första modulerna.

Virsabi har utvecklat programvaran för VR-programmet som en immersiv, modulbaserad upplevelse som drar nytta av effektiva inlärningsmetoder som engagerande gränssnitt, gamification-element och team-utmaningar.

För att säkerställa äktheten och trovärdigheten i det pedagogiska innehållet samarbetar vi med specialister inom bryggkonsten och personalutbildning, och vi testar kontinuerligt nyutveckling av lösningen på utvalda kunder.