Virsabi divider

Red Bull Cliff Diving Virtual Reality Experience

Red Bull Cliff Diving World Series sätter igång adrenalin bara genom att se dykarna hoppa från plattformen. Nu kan du själv ta dig upp på plattformen i en VR-upplevelse gjord av Virsabi. Detta tar adrenalinkicken och uppfattningen om Red Bulls varumärke till en annan nivå som inte begränsas av geografi, fysik, kompetens eller tidigare erfarenhet.

Virtual Reality Experience

Red Bull Brand Experience

Adrenalinrush

VR kan skapa den ultimata varumärkesupplevelsen

Man måste vara stenkall för att inte känna fjärilarna i magen när man tittar ner på vattnet så här långt ovanifrån – och man får genast stor respekt för dykarna som faktiskt gör hoppet. Även om du vet att du ”bara” bär VR-glasögon och du faktiskt inte är vid bergets klippa, känns upplevelsen verklig.

Och det är precis vad VR gör. Du skapar en känslomässig koppling till varumärket eller upplevelsen där du är helt uppslukad, fokuserad och kommer ihåg känslorna.

”Man får uppleva känslan av riktiga höjder i VR vilket inte är nytt i sig, men det är unikt att känna det i kombination med en virtuell kopia av en befintlig tävlingsanläggning där man också lär sig om sporten. Om du gillar sport, natur och att bli knuffad till kanten av din komfortzon, är den här upplevelsen för dig”,
Michael Harboe, VD

VAD? En virtuell upplevelse av att förbereda sig för ett klippdyk från 27 meter

Än en gång förvandlade vi ett Red Bull-sportevenemang till en spännande virtuell verklighetsupplevelse för Red Bull Media World i det schweiziska transportmuseet i Luzern, Schweiz. .

Den här gången transporteras besökarna praktiskt taget till Sisikon i Schweiz för Red Bull Cliff Diving World Series där de kliver upp på en plattform på sidan av klippan. Plattformen ligger 27 meter över vattnet och besökarna möts av en guide som ger dem instruktioner om vad de ska göra.

VARFÖR: Betona kraften i varumärket Red Bull

Red Bull är välkänt för att sponsra sport, och Red Bull-namnet ses ofta hos mer flamboyanta utövare av extremsport. Varje år reser Red Bull Cliff Diving World Series jorden runt och lockar folk på alla platser. Men väldigt få människor har haft chansen att gå med dykarna på plattformen. Tills nu.

En adrenalinkickande virtual reality-upplevelse som denna skapar en härligt stark känslomässig reaktion. För besökarna kommer detta känslomässiga engagemang att koppla dem till varumärket Red Bull och vad varumärket står för när det gäller extremsport.

Den känslomässiga kopplingen kommer också att göra dem mer medvetna om Red Bulls sportevenemang i framtiden och därmed skapa en ännu starkare långsiktig relation till varumärket.

HUR: Att tänjer på teknikens gränser

”Virsabi utvecklade denna virtuella verklighetsupplevelse för det mest avancerade VR-headsetet på marknaden, Varjo XR-3. Bland många andra funktioner har vi använt mixed reality-funktionen i headsetet för att låta besökarna se sin omgivning när de är utrustade med headsetet, och när de rör sig mot plattformen kommer de att överföras till den virtuella världen”, säger Tomas Moesgaard, Senior XR-utvecklare.

Det som också gör att denna virtuella verklighetsupplevelse sticker ut är återskapandet av det mycket vackra och panorama landskapet med dess många föremål och detaljer. Du har guiden på plattformen som är riktigt nära dig och pratar med dig, du har båtarna i vattnet, bergen och solen som speglar sig i vattnet, och den jublande publiken som sätter stämningen.

”Red Bull Cliff Diving Experience-landskapet byggdes i Unity, och de många olika objekten skapades i 3D med Blender och exporterades sedan till Unity. De två huvudkaraktärerna – den virtuella värden på plattformen och dykaren skapades med programvaran Character Creator från Reallusion. Den virtuella värden animerades med programvaran Iclone, också från Reallusion, medan animeringen av själva hoppet gjordes med programvaran Cascadeur.”

Kostas Katsinas, kreativ konstnär